|
O knjigama
Veselin Mišnić
OGLEDALO PROLAZNOSTI
(Mirko Kovač: Grad u zrcalu, "Samizdat B92", Beograd, 2009)
|
Odmah treba reći da je Kovač bio i ostao neposredan i moćan narator. Pisac,
koji bi svaku priču mogao da ispripoveda sa bespogovornom uverljivošću.
Bilo čiju i bilo koju. Naročito priču koja se njega tiče. Tako je i u ovoj
knjizi "Grad u zrcalu". Pre dvadesetak godina ovaj naslov bi glasio "Grad u
ogledalu", sada je u ovom vremenu to neki drugi naslov, druga priča,
ispričana nekim drugim jezikom. Takođe, to je priča kojoj se veruje, ma
koliko na oko delovala da je jednostavna pa čak i nezanimljiva. Mizanscen je
odranije prepoznatljiv, tipično Kovačev, smešten u nekom gradu sa
inicijalom L, imaginarnom ili stvarnom, nebitno je, ali dramatika života,
zov nepoznatog, slutnja nedoživljenog, pouka viđenog, trag u sećanju i
uspomeni, neizbrisiv, trajan, utisnut kao pečat sudbine, a nije deo voljnog
izbora, sve su to Kovačevi uzlovi, rukavci kojima i kroz ovu knjigu plovi
samo njegova nojeva barka, prepuna mozaičkih uzoraka minulih života, davno
nestalih tragova iz vlastite biografije, mnoštva zaboravljenih priča.
Sve priče naših života su slične, zadojene tragikom, razlikuju se po tome
kako ih neko pamti i pripoveda. Neke se gube u trajanju, kao da ih nikada
nije bilo, neke poput ove nastavljaju da žive čak i onda kada njihovih
nosilaca nema. Kovačeva priča je uvek uverljiva i proživljena. Junaci
njegovih priča su obični, mahom porodični ljudi, katkad tragične sudbine,
često neobjašnjive i nepoznate sasvim, pa ni samoj imaginaciji naratora nisu
dostupne, nagoveštene kao mogućnost i ništa više, u svakom slučaju kao što
je rečeno, u ovoj knjizi: autobiografske. Njima kao u kinematografu promiču
ljudi kakvi jesu bili, i kakvi bi i danas bili, mali obični ljudi sa velikim
snovima i idealima, bačeni rukom slučaja u zaleđu velikih gradova, na
periferiji krupnih istorijskih događaja, na vetrometini utabanog beznađa,
nemoćni da bilo šta u tom zamešateljstvu nepredvidivosti izmene, prepušteni
surovoj sudbini, čiji se kreatori nikada ne sreću, prepušteni besmislenim
ratovima u kojima stradaju, mada nikada ne znaju čiji su to ratovi, i zašto
se vode, i kakvo je njihovo mesto u tom klupku nepredvidivosti. Kako god i
šta god bilo, ti ljudi su u stalnoj borbi sa neobjašnjivim silama,
natkriljenim iznad i izvan njihovih spoznaja i moći poimanja, gde je jedini
cilj da se kako tako nastavi i sačuva ogoljena i tanka nit života.
Može da zasmeta, i sigurno će da zasmeta svakom čitaocu Kovačevih ranijih
dela njegov evidentan preobražaj u jezičkom i semantičkom smislu, koji je
uslovljen novim mestom življenja, priklonjenju sredini u kojoj je pisac
verovatno prepoznao korene o kojima se ovde malo zna. No, to su njegovi
izbori, i ovde u ovom zapisu o njima ne treba ni govoriti, jer sve to ne
može umanjiti dar i snagu Kovačeve imaginativne nesalomivosti, lepotu
kazivanja, moć govora, jezgrovitost sažetaka sudbinske priče kroz, kako bi
pisac rekao, strašnu "povijest" jedne, u ovom slučaju njegove porodične
sage, lične drame i tragike, svojstvene, doduše, opštem mestu.
Gledano sa vremenske distance to je samo delić istrgnut iz sveopšte,
vekovne, balkanske tragike, uslovljene nevoljnim izborom mesta življenja,
izborom slučaja, zadojenog nemogućnošću da se rukavci istorijskih tokova
jedne nepresušne reke prolaznosti i besmisla zaustave i promene. Ove priče
složene u celinu romanesknog pripovedanja, kroz zapise o pojedincu, ustvari
govore o stradanju i nemoći mnoštva, o lepoti čežnje i nade, tih nesigurnih
vodilja kroz vremena i trajanje. Ponajviše ove priče govore o tradiciji,
bolnoj taštini i tragovima koji kao oronuli krajputaši ostaju zapisani u
hronikama minulih vremena, utisnute tu i tamo na pergamentu vlastite kože,
u sećanju retkih zapisivača, kojima i Kovač pripada, jer svi ostali
čovekovi zemni tragovi, sem ovih zapisanih, čile, urušavaju se i nestaju u
čeljustima prolaznosti.
Komotno se može reći da ova Kovačeva priča u njenom opštem značenju nije
novina. Nije nešto što se ranije nije čulo i o čemu se nije pisalo i
pričalo. Nema čoveka sa ovih prostora, koji nije makar poželeo, i koji ne bi
želeo da ispriča svoju porodičnu hroniku bitisanja, ili kako bi Kovač sada
rekao, "kroniku" večne borbe sa zlim silama. Doista takav se nije rodio,
ali samo odabrani jednostavnim i običnim pričama daju pravi smisao i značaj
i uspevaju magijom urođenog dara pripovedanja da takve priče sačuvaju od
zaborava. Ovi bogomdani naratori, beležnici, kojima i Kovač pripada,
uspevaju da povežu konce mnoštva zamršenih priča u klupko smislenosti,
razmrsivo klupko, čija pređa čitaocu i onome kome se pripoveda drži pažnju
i izaziva setu što njegova priča, dakle čitaočeva, po svemu slična onoj
koja mu je ponuđena, nikada neće biti otrgnuta od zaborava i ispričana sa
takvom snagom, lepotom i zaumnošću.
Kovač ne preteruje u ulepšavanju svoje priče, da bi ona uglancana biranim
rečima plenila sve oko sebe. On samo priča ono u šta veruje da jeste bilo i
da drugačije nije moglo da bude, čega se priseća i seća, otuda se ovoj priči
bezrezervno veruje. Možda je stoga i dobro kad se knjiga i priče u njoj
distanciraju od autora, i žive svoje nove živote u sadejstvu imaginarnog i
zbilje kakve više nema, ali čiji tragovi lebde izviše zemnih staza, kao
dobri duhovi prošlog, koji utehu pronalaze u čitaočevom trenutku sadašnjem.
Kako god, i šta god bilo i Kovaču je znano da pisac nikada neće doživeti
godine i starost junaka njegovih pripovesti, naročito onih koji su davno sa
životne scene odjezdili u večnost.
Pisac umire jednom. A njegovi junaci nikada.
nazad
|