|
O knjigama
Vitomir Teofilović
TIŠINA KAO SIMBOL SKLADA
(Nikola Racković, Stav i sumnja, "Partenon", Beograd, 2009)
Knjiga Stav i sumnja filozofa i pesnika Nikole Rackovića već naslovom
usmerava našu pažnju na najsuštija pitanja. Ako bismo ontologiju sveli na
strukturu i promenu, jer nema promene bez strukture niti večne i
nepromenljive strukture, mentalni analogon ovom ontološkom dualu mogli
bismo označiti kao stav i sumnju. Čovek je prinuđen da uvek ima neki stav,
ali ako je iole misaono i savesno biće, svoje stavove neprestano preispituje
kako bi što skladnije živeo u svetu vrednosti kome teži.
Studirajući filozofiju i otkrivajući impresivne svetove gorostasa duha poput
Platona, Aristotela, Spinoze, Kanta, Hegela, Rasela, zasenjen njihovim
blistavim umom, često sam pomišljao da je već sve bitno rečeno i da nama u
modernom vremenu preostaje da što više razumemo i popularišemo njihova dela,
da se trudimo da živimo i mislimo u skladu sa tim nedostižnim uzorima.
Možda bi i bilo tako kad bi svi ljudi bili načitani i nadahnuti Kantovim
idealom uvažavanja samo dveju granica postojanja – zvezdanog neba nad sobom
i moralnog zakona u sebi. Na žalost, nije tako. Preko devedeset procenata
ljudi nije ni čulo za pomenute velikane niti imaju visoke parametre u svom
habitusu. Naše društvo, na žalost, još spada u zakržljaliji deo
čovečanstva, još živi u predgrađanskom društvu, daleko od pravne države i
tolerancije kao osnovnog mosta opštenja. Čak i izraz "predgrađansko" zvuči
nerealno optimistički, jer kad je nešto pred, onda je bar u blizini. U
našem jeziku postoji jedan fini idiom koji na ironičan način slikovito
dočarava tu daleku, nedostižnu blizinu: "još malo, pa sad će" ili "sad će,
tek što nije".
Živeći u društvu u kome se stari sistem vrednosti rastvorio a novi još nema
ni jasnih obrisa, Nikola Racković, kao intelektualac i umetnik reči,
nastoji da kaže i nešto umno per se, ali da to istovremeno bude i na polzu
svojih bližnjih i daljnjih, mahom tek polupismenih sugrađana. Ljudi željni
saveta i jasne poruke u još uvek smutnom vremenu, željni brzih putokaza i
životnih orijentira, mogu se upitati zašto tako uman čovek kao što je
Racković nije odlučniji u svome stavu, čemu sumnja pri superiornom intelektu
i moralu? Pri odgovoru na ovu dilemu treba pažljivije razmisliti o naslovu
knjige.
Naslov Stav i sumnja nagoveštava da se suočavamo ne sa tekstovima na nivou
opažajnog i kontemplativnog, već i sa metanivoom. Racković nam naslovom
diskretno poručuje da je protiv poplave indikativnih iskaza i imperativnih
uputa, ne pristajući, bez obzira na svoje vrhunske kompetencije, da bude još
jedan od milion savetodavaca. Sa svakog TV-ekrana, iz svih novina, od
uredničkih i redakcijskih saopštenja do saveta "među nama", upućuju nam se
lekcije i uputstva šta i kako da radimo, a šta da ne radimo. U društvu u
kome se svakome od nas čini da zna sve, skriva se žalosna činjenica da niko
ne zna ništa. Što važi za znanje važi i za pravo: uvek su ja i mi u pravu. A
Racković opominje da je to porazna činjenica i sa pogubnim posledicama kao i
klasično stanje neravnopravnosti: "Problem današnjeg društva nije u tome
što su jedni u pravu a drugi nisu, već u tome što su svi u pravu". U
mitskom svetu, kome na žalost još pretežno pripadamo, sve i ništa su vrlo
bliski fenomeni, kao lice i naličje iste pojave. Zato stav u društvu mutnih
pojmova i izgubljenih vrednosti treba da je neprestano suočen sa vrhunskom
obazrivošću izricanja, sa dubokom sumnjom. Tek nakon najtežeg testa može
dosegnuti pravo da se predoči kao stav i preporuči kao mogući stav i
drugih. Kod nas još preovlađuje monističko viđenje društva i svesti – mi, to
jest vlast, političari i svako od nas – ima nesumnjiv i odlučan stav, a
sumnja se odnosi samo na one druge, neprijatelje ili nerazumne. Da je pravo
biće sumnje sumnja u sebe zna i oseća retko ko ne samo na nivou
makro-društva već i na nivou takozvane duhovne elite. Naime, kod nas se i
intelektualna elita poima u tehničkom smislu, kao najobrazovaniji deo
društva, a ne kao oličenje svesti i savesti, svesti koja se neprestano pita
o merilima svojih umnih i moralnih opredeljenja i delatnosti.
U znaku ukrštaja deviza "znam, dakle postojim" i "sumnjam, dakle postojim",
Racković je daleko od nihilizma ili bekstva iz grube realnosti u kristalnu
sferu duha. Naprotiv, njegovi iskazi zrače bodrošću iz dubine, kao imanentna
kritika rđave prakse ili zle zbilje i kao filozofija ličnog intelektualnog
i moralnog angažmana, kao podstrek i podrška našim snagama otpora zlu i
gluposti i novog početka, ma koliko te snage bile male i krhke. Krhkost moći
zasnovane na svesti i savesti samo je prividna – ako je zasnovana na
ontologiji, ako je oslonjena na koren i suštinu bića – a Racković je uveren
da jeste – snaga duha ne samo što može da se razmahne u svom radijusu već i
da inicira preokret, da rodi novu praksu i uspostavi novi sistem vrednosti,
viši vid postojanja.
Literarno-intelektualni reperi Rackovićevog diskretnog optimizma prostiru se
između dva saznajna graničnika – Knjiga propovednikova nam poručuje da
ničeg
novog nema pod suncem i da što je bilo to će i biti, ali moderna nauka je,
tako reći danas, otkrila da ništa pod kapom nebeskom nije isto – ne samo što
ne postoje dva ista ljudska bića, već ni dva insekta, dve travke, dve kapi
vode... Svi smo mi, dakle, na neki način srodna bića, ali svi smo i
samobitni, drukčiji ne samo od svog bliskog okoliša već osobeni u čitavom
kosmosu.
Oslonjen na moralni zakon u sebi i zvezdani svod nad sobom, na svoj moralni
habitus i vrhunski intelekt, Racković je sazdao knjigu visprenog duha i
umnih zapažanja, ubojitih i lucidnih aforizama, mozaik tema i motiva
najšireg dijapazona, od ličnih dilema do pitanja od društvenog i
opšteljudskog značaja. No i kad seže u najdublja psihološka, moralna i
politička pitanja, uvek to čini sa samosvešću da je svaka svest i savest
samo relativna, da sve iskaze treba uzimati sa obazrivošću starih Latina –
cum grano salis. Da bi se došlo do zdravog i smislenog stajališta, da bi
stanovište zaslužilo status javnog obraćanja, mora, smatra Racković, da
dosegne duh i dah tišine: "Bez smisla za tišinu teško da se može imati
smisao za bilo šta drugo". Tišina je jedan od lajtmotiva ove lucidne
knjige, njen i supstancijalni i poetički supstrat. Tišina je u ovoj knjizi
simbol dosegnutog saznajno-moralnog stajališta, osećaj sklada bića, punoće
smisla i lepote postojanja. U isto vreme, to je i poštovanje dostojanstva
drugoga i drugosti, obraćanje najdiskretnijeg tipa, koje ne remeti
samosvojnost i čar ičijeg nauma i puta, koje poštuje svačiju samobitnost
dok mu iskazuje svoju. "Njegovati tišinu znači uvažavati drugoga" – kaže
Racković u jednom od svojih značenjski stožernih aforizama.
Jedna od poenti ovog kroki-prikaza knjige koja zrači tihom energijom
prosvećenog duha i moralnog angažmana mogla bi da bude jedan osvešćujući i
opominjući Rackovićev aforizam: "Uvjerenju da su drugi krivi za sve što nam
se dešava prethodi dug period samozavaravanja." Da je više ovako umnih
ljudi, taj dugi put samozavaravanja bio bi bar mnogo kraći.
nazad
|