|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
OD LJUBAVNE RAZUZDANOSTI
DO POTPUNE SPIRITUALNOSTI
(Nenad Grujičić: Muža duša, Prometej,
Novi Sad, 2009)
|
Sa dvadesetinu objavljenih
naslova, Nenad Grujičić se svrstao u veoma plodne i
žanrovski razuđene pisce što mu obezbeđuje značajno
mesto u savremenoj srpskoj književnosti. Ono što ga
izdvaja je intuitivna kreativnost koja ga vodi u
dubine bića i epifanijske uvide. Otvorenost za iskorak
iz sebe u svet drugog, sposobnost transformisanja i
stizanja do samospoznaje Grujičić demonstrira u romanu-prvencu
Muža duša koji bi se mogao čitati i u ključu erotske
proze da stvari kod njega nisu dublje i suptilnije no
što se na prvi pogled čini.
Tema seksualnosti je veoma prisutna u savremenom
dobu, njome su se oduvek bavili mnogi umovi, ona je
stvaralački plodotvorna. Ali i tema ljubavi kao fenomena
je razmatrana kroz sve civilizacijske periode. U
uvodnom delu knjige čitamo moto koji objedinjuje
ljubav i erotiku kojih je puna ova uzbudljiva knjiga:
Logika hrišćanskog duha: da se duša mora da okalja
zemnom ljubavlju, a ljubav da se oskrnavi kajanjem
(I. Andrić: Legenda o Lauri i Petrarki).
Grujičić potom navodi mišljenje P. M. Ignatusa:
Ljubav je otrov, u kojem se sa pozicije „psihološke
stručnosti“ izriče mišljenje o ljubavi kao bolesti
koja truje dušu i vidi se u negativnom kontekstu po
biće onoga koga zaposedne. Pomenuti odlomak
je osnova i iz tog jezgra kreće fabula romana, te se
u krajnjem slučaju i potvrđuje na primeru glavnih protagonista.
No, Grujičić kao autor ima veće pretenzije nego da samo
potvrdi da je ovladao romanesknom formom u kojoj su
svi kompozicioni delovi uzročno-posledično povezani.
On, pre svega, vrlo precizno oslikava vreme u kojem
piše i pokazuje čudnu pukotinu između polova iako
među njima i dalje postoji magična privlačnost. U široko
zasnovanoj priči o modernoj civilizaciji, on do paroksizma
dovodi ispraznost psihologije kao nauke koja tobož
polaže pravo na duševno zdravlje nacije, a ono se na
tako očevidan način topi te je čovek prepušten ličnim
naporima ili, nažalost, onima koji se koriste tuđom
nesrećom. Izborom glavnog junaka – iz te sfere – psihologa,
autor takođe sugeriše društveni problem koji je više
nego aktuelan.
Glavni protagonista je, dakle, psiholog, no
njegovo lično iskustvo je samo potvrda nemoći
struke da se razreše unutrašnji problemi: ljubav
prema ženi koja ima muža i ljubavnika, a očigledno
nema ono što će je upotpuniti i stvaralački
nadahnuti da spozna sve svoje potencijale koji su
zapreteni u egzistencijalnoj teskobi i odsustvu
pravog susreta sa sobom, što
istinska ljubav omogućuje.
Posmatrano sa stanovišta uvodnog stava o ljubavi kao
otrovu, vidimo da ta osećanja pozitivno motivišu
psihologa-neženju, te ga viđamo u brojnim ljubavnim-erotskim
vezama koje mu pružaju telesno zadovoljstvo. No, ipak,
on ne nalazi pravu dopunu, osobu koja bi oplemenila
njegovu dušu i dovela je do prosvetljenja, smirenja
i samostvarenja.
Naslov romana, Muža duša, upućuje na duhovni
aspekt muško-ženskih odnosa, jer reč je u romanu pre
svega o tome, iako se zapravo radi o dubljem problemu
egzistencijalne prirode, o suočavanju subjekta
pred enigmom objekta, o polnosti kao najbitnijem određenju
jedinke. O pokušaju da se posredstvom polnosti pobedi
iskonska pustoš unutrašnjeg sveta individue, da se stapanjem
sa drugim premosti jaz od sebe do drugog, do sveta u krajnjem
slučaju. U tom smislu Grujičićev roman ima dosta sličnosti
sa Apdajkovim romanima u kojima se takođe tretira
problem seksualnosti, nastojanje likova da do viših
suština i prosvetljenja stignu upravo preko seksualnosti,
da se njome „ograde“ od straha pred sopstvenim nestankom
i besmislom egzistencije kao takve.
No, reč je, dakako i o ljubavi, jer bezmalo svi likovi
u romanu za njom teže, i kad u uzajamne odnose stupaju
poneseni samo erotskim impulsom. Ali, ljubav je najčešće
zamka u koju upadaju ne znajući da je i njeno nastajanje
samo varka čula, biohemijski proces, dakle obmana
kad njeno dejstvo prestane, jednom rečju „muža duša“,
kako je to narator definisao.
O svemu tome Grujičić piše lako i poneseno, u jednom
složenom postupku građenja romana kao višeslojne
strukturne celine koja ima ambiciju da svet stavi pod
lupu oštrog posmatrača i kritičara, poznavaoca društveno-istorijskih
okolnosti i ljudske psihe, kakav je narator i glavni
junak psiholog koji je veoma informisan i o drugim
aspektima življenja i kulture doba kojem pripada.
Poseban deo romana pripada osvetljavanju manje poznatih
činjenica iz istorije (priča o grehu kralja Milutina
prema maloletnoj Simonidi koju je napastvovao protivno
ugovoru koji je trebalo da je zaštiti, a onda je vrlo
brzo posle smrti bio proglašen za sveca što se pripisuje
njegovim brojnim ktitorstvima, a to, opet, govori o
svojevrsnom licemerju crkve koja bi, bar u svakodnevnoj
ravni, trebalo da štiti nevine i žigoše greh). Takođe
su vrlo dragocene istine o književnom svetu, sujetnim
piscima koji jedno pišu, a žive sasvim suprotno, o
sudbini nesrećnog pesnika Branka Miljkovića koji
se tobož obesio u Zagrebu, a više je nego očigledno
da se to nije moglo desiti, tu gde je pronađen, jer ga
tanane grane tog drveta ne bi mogle izdržati krupnog,
dakle, ta smrt je i dalje nerasvetljena, nikog živog
to ne zanima, te narator nalazi za shodno da na to podseti
ne bi li u nekome probudio savest. Lepa je i pričica
o Kočiću i njegovoj ljubavi – Milki, o Zmaju i Ruži,
kao i mnoge druge iz prošlosti roda kojem autor pripada,
a koje doprinose ukupnom utisku o romanu kao riznici
znanja.
Od citata Andrićeve misli da se duša mora da okalja
zemnom ljubavlju, a ljubav da se oskrnavi kajanjem,
koji je ugrađen u tkivo romana, i analitičkog teksta
P. M. Ignatus o ljubavi kao otrovu, postavljenih
kao etalon iz kojeg izrasta romaneskni svet, Grujičić
uspeva da ostvari kompaktnu živu strukturu koja se mozaički
sklapa od kratkih priča, anegdota i doživljaja naratora,
i dočara svet zasnovan na muško-ženskim odnosima i
– prevari, kao osnovnim razvojnim načelom.
Polazeći od stava nekih psihologa, kao i pisaca da
je ljubav bolest, Grujičić na stranicama koje slede
pokazuje da je to zaista tako, iako njegov glavni protagonista,
stalno teži zdravoj i isceljujućoj ljubavi. Ali, u
ljubavi postoje dve strane, muška i ženska, ovde je
reč o toj vrsti ljubavi, i na toj razlici počivaju nesporazumi
koji ne vode hepiendu. Budući da je psiholog
nezadovoljan odnosom sa krojačicom-slikarom (ona
mu se ipak ne predaje potpuno iako stalno insistira
da on odgovori na pitanje da li bi se oženio njome
ako bi se jednom razvela) on i dalje opšti sa drugim ženama.
Mada uživa u erotskim vezama koje iscrpno predočava
u kratkim anegdotama, psiholog prema tim ženama ima
naglašeno ironijski odnos, što se očituje u njihovim
imenima, a njihove muževe vidi u sasvim grotesknom
vidu. Pritom je jasna i izvesna narcisoidnost
psihologa, koja ga deli i od samog sebe.
Tek kad se smrt umeša i oduzme mu jedinu stvarnu ljubav,
on sebe sagledava iz sasvim drugog ugla. Iz njegovog
srca potekne čista molitva za oprost grehova. On tek
tada upoznaje smisao vlastite duhovnosti koja mu dopušta
da stigne do transcendencije, da uvidi sopstvenu sujetu
i ukupnu ljudsku ništavnost. Tada iz njega poteku reči
koje isceljuju dušu, molitva koja ga uceljuje, uokviruje
kao aura koja mu daje zaštitu i dovodi ga do svebića,
do katarze kao izraza duboke spiritualnosti. Na taj
način se roman o telesnosti preobraća u roman o duši.
nazad
|