|
O knjigama
Sonja Čabrić
DVA KLJUČA ZA "NELJUDSKU KOMEDIJU"
(Bojan Babić: Neljudska komedija. „Algoritam Media“, Beograd, 2010)
|
Prvi roman Bojana
Babića (do sada javnosti poznatog kao pisca kratkih
priča i poezije) nosi neobičan i intertekstualni
nasov: Neljudska komedija, koji u svesti
čitalaca priziva dva velika imena svetske
književnosti – Dantea i Balzaka. To nas odmah
navodi da se zapitamo na koji način su ova dva
velika pisca prisutna u Babićevom delu.
Pišući Božanstvenu
komediju, Dante je nastojao da u duhu svoje
epohe prikaže onostrani svet (pakla, čistilišta i
raja), kao i čovekovog duhovnog bića suočenog sa
tim metafizičkim svetom. S druge strane, pet vekova
kasnije, Balzak u svom obimnom delu nazvanom
Ljudska komedija prikazuje društvenu stvarnost
svoga doba kroz koju prolazi čitava galerija
junaka-tipova. Na zanimljiv i potpuno nov način,
uvodeći tip kontepmlativnog (anti)junaka i
poigravajući se brojnim žanrovima (onim
arhaičnim: bajke, bajalice, ali i posve
savremenim: sinopsisa, programa političkih
stranaka, manifesta itd.), Bojan Babić u
Neljudskoj komediji daje neobični spoj
Balzakovog i Danteovog sveta, tj. društvene i
metafizičke stvarnosti.
Ta dualistička priroda
sveta (fizički i metafizički) i čovekovog bića
(telesno i duhovno) nagoveštena je već na prvim
stranicama romana bajkom o dva brata blizanca od
kojih jedan pripada ovom svetu, a drugi svetu u
jezeru, što na jeziku bajke znači – donjem svetu.
Postupak udvajanja se dalje nastavlja kroz priču o
junaku-piscu Stefanu Stefanoviću (udvojeno ime!)
u čijem telu se nalazi zakržljali brat blizanac,
pretvoren u tumor teatrom. I kao što u bajci koju je
u detinjstvu Stefan slušao od svoje babe, brat iz
gornjeg sveta pokušava da (zbog devojke) ubije
brata iz donjeg sveta (u koji junak silazi kako bi
pobedio aždaju – čitati: smrt), da bi sam bio
savladan i ubijen od strane brata (aždajinog
posinka) koji neopaženo zauzima bratovljevo
mesto u gornjem svetu, tako i u (literarno) realnom
svetu romana glavni junak pokušava da ukloni iz
svog tela brata/teatrom-a (da pobedi smrt), ali na
kraju, shvatamo, tumor pobeđuje, tj. brat blizanac
nadjačava i ubija junaka. Trenutak prelaska brata
pobednika iz donjeg u gornji svet na nivou „realne“
priče odvija se u poglavlju naslovljenom „Dante,
Vijon, račun molim“ u kome se junakov dvojnik
suptilno preobraća u glavnog junaka – Stefana
Stefanovića, te se ovo poglavlje može nazvati
prelomnim ili, još bolje, ogledalskim, jer upravo u
njemu junak umire, prelazeći iz ovog u onaj svet,
koji je prema ovom postavljen kao svet u ogledalu.
Kako roman odmiče i
udvajanje glavnog junaka se nastavlja (Stefan sreće
sebe najpre u restoranu, a zatim i na ratištu), sve
više stičemo utisak da je pred nama jedan
solipsistički svet nastao u svesti, na kraju
shvatamo, umirućeg, junaka. Poput Smeđeg Petra
(junaka istoimene pripovetke Rastka Petrovića),
i Babićev junak poseduje visoku moć
identifikacije. „Mislio je o sebi kao o drugima.
Zamišljao je sebe kao oronulu seljanku koja nikada
nije otišla dalje od susednog sela, kao ženu koja je
upravo saznala da posle ovog abortusa nikada više
neće moći da dobije dete. (...) Zamišljao je sebe
kao drugost, kao nemog svedoka svega, kao
nepouzdano svedočenje o jednom vremenu i
prostoru, kao beskućnika po izboru, kao lovinu u
mutnom, kao babu narikaču, preklanog ovna, muvu što
se sladi svežom balegom, kao još jednu u gomili
teorija koje će pomoći hrišćanstvu da se održi i u
vremenu nauke i tehnologije, kao žabokrečinu,
vekovima nedirnut mulj pod žabokrečinom, kao neku
nebitnu godinu sebe je zamišljao, na primer 909.
godinu nove ere, kao trag sopstvenog koraka, kao kvar
automobila, kao pesnika epigona svojih
savremenika, kao glupu novogodišnju jelku, kao
psa, kao pokvarenu mišolovku, kao...“ spisak se tu
naglo prekida, ali je sasvim dovoljno dug da
shvatimo da je pred nama čitav jedan svet nastao u
glavi glavnog (a zapravo i jedinog) junaka. I
zaista, većina ovih fiktivnih junaka javljaju se u
romanu: Stefanova baba (oronula seljanka), grupa
skvotera (beskućnici po izboru), Meri (žena koja
abortira), ljudi iz Politbiroa (lovci u mutnom). Svi
oni skupa čine jedan fatamorganični /
alternativni svet koji kreira umirući bolesnik
poslednjim atomima svesti.
Ako upotrebimo ovaj ključ
da bismo rasvetlili značenjski nivo romana, onda
susret između Stefana i mrtvih pisaca – Dantea i
Vijona – gubi fantastičnu dimenziju. Junak
Dantea sreće u klubu koji nosi (semantički
opterećen) naziv „Underworld“, dakle, donji svet,
što nam transparentno najavljuje da pred nama više
nije fizički „živi“ junak (ako smemo bilo kog
književnog junaka nazvati živim!), već junakovo
duhovno biće, koje nakon fizičke smrti, odlazi u
donji svet i tamo susreće još jednog mrtvog pisca –
Dantea. Donji svet se i eksplicitno imenuje kao
pakao („Napolju je toplo, ali u ovoj rupi ... pakao“),
i predstavljen je kao noćni klub / striptiz bar gde „u
crno obučene cure, sa pocepanim mrežastim
čarapama i čizmama debelog đona koje sežu do
kolena, taru svoja mršava tela o šipke“. Dakle,
pred nama je savremena vizija pakla, a ne klasična
/ danteovska, koja se savršeno uklapa u sliku naše
stvarnosti. Reči pesme koje se čuju u baru-paklu,
takođe eksplicitno objavljuju da čitalac sada ima
posla sa opisom života nakon smrti:
„Another world to greet
life now ends“.
U razgovoru sa Danteom,
junak će objasniti značenje navedenih stihova:
„Kako da ti kažem... lirski i hevimetalski subjekt
proniče u ponor kolektivnog i individualnog
pakla. Mahnito kruži po nepoznatom svetu mraka i
traži nešto u šta će da veruje, ali ne nalazi. Sledi
smrt.“ Ovaj iskaz se može primeniti i na samog
junaka, Stefana Stefanovića. On je taj koji
proniče u ponor kolektivnog pakla (rata na Kosovu,
predizborne komedije), kao i onog individualnog
(suočenje sa neizlečivom bolešću i smrću). Tokom
čitavog romana on traži nešto u šta će verovati
(Dante ga smešta u Limb – mesto u kome se muče duše
nevernika), ali ne nalazi. I na kraju, shvatamo, on
je taj koji umire („Ni budilnik mobilnog telefona
nije uspeo da probudi pacijenta Stefanovića i da
ga podseti da je vreme za kontrolu na kojoj bi mu
rekli da se izgleda kancer proširio na njegove
limfne čvorove i da će morati na još jednu
operaciju, a zatim i na vrlo traumatične
terapije“).
Ovakvo tumačenje dela
nalazi potvrdu u još jednom eksplicitnom iskazu iz
poglavlja „Epilog, vatra, Šalitra“ u kom junak
govori o svom ranom odbačenom romanu „Šalitra“:
„Stefanova, tada još lagana duhovitost, nije se
mogla zadovoljiti jednostavnom fabulom, pa je on
(...) udvostručio radnju, dao joj dve dimenzije:
realističku i fantastičnu (...). Ono što je u tom,
nesuđenom romanu bilo dominantno, direktno
ispripovedano, ono što se moglo nazvati 'životom',
ili literarnom realnošću, kako je radnja
odmicala, ispostavljalo se kao fantastično, dok je
ono sekundarno, ono što je napisano iz druge ruke,
ta literatura na kvadrat, s namerom bilo do vrha
ispunjeno realijama“. Ovaj model neostvarenog
romana „Šalitra“ može se preslikati i na strukturu
Neljudske komedije, čija je fabula takođe
udvostručena (postupak udvajanja dosledno se
sprovodi kroz ceo roman: od udvajanja junaka, preko
udvojenih svetova, do udvajanja radnje), data u dve
dimenzije: realističke (saznanje da junak boluje
od raka, njegov rad u Politbirou, upoznavanje
devojke Meri, život skvoterske grupe, rat na
Kosovu) i fantastične (bajka o dva brata blizanca,
fantazmorgija o stadionu u Puli prepunom
Azijata, susret sa dvojnikom u restoranu, susret sa
Danteom i Vijonom). I u Neljudskoj komediji
se realni sloj, kako radnja odmiče, neosetno
premeće u fantastični (ono što smo doživljavali kao
realno, na kraju romana se ispostavlja da je samo
halucinacija umirućeg junaka), dok fantastični
sloj postaje realan (onostrano dobija status
stvarnog).
Poslednje poglavlje
romana „Napomena autora“ otvara još jednu, posve
novu mogućnost tumačenja, tj. donosi nam još jedan
ključ za odgonetanje smisla. (Komentarišući
junakovu fantazmorgiju o Azijatskom kultu
ličnosti na stadionu u Puli, autor kaže:
„Nadrialegorični siže (...) ostavlja prostora
samo za nekoliko ključeva, nedovoljno različitih
tumačenja“. Ovaj iskaz nagoveštava da je autoru
stalo da osmisli višestepeno kodiranu priču koja
će imati više različitih ključeva tumačenja, te se
može nazvati i autopoetičkim iskazom.) Govoreći
o svom junaku Stefanu Stefanoviću, autor ga dovodi
u vezu sa istoimenim piscem drame „Smrt Uroša V“,
koji je živeo početkom 19. veka: „(...) u meni se
pojavio nagoveštaj želje da napišem priču o njemu,
priču koja će ga premestiti iz devetnaestog veka u
neko drugo vreme (naše vreme – S.Č.), u bezvreme
(smrt – S.Č), ili blisku budućnost, da pokušam u tu
priču da inkorporiram i dramu (poglavlje „Cenzura,
slepstik“ zaista donosi tekst drame čija je radnja
smeštena na ratom zahvaćenom Kosovu – S. Č.) koju
bi on kao starac napisao o budućem svetu.
Zamislite, pišete futuristički roman o početku
dvadesetprvog veka iz perspektive nekog ko živi na
početku devetnaestog – nije nezanimljiva
mogućnost“. Dakle, pred nama se otvara još jedna
mogućnost tumačenja. Neljudska komedija bi
mogla biti futuristički roman o početku 21. veka
iz perspektive junaka s početka 19. veka, dakle
tekst koji junak piše. (U tom slučaju naslov romana
dobija još jednu novu dimenziju. Pored aluzije na
ratna dešavanja, na predizborni cirkus, kao i
nagoveštaja da romanom nije obuhvaćen ovaj –
ljudski – svet, Neljudska komedija postaje još i
komedija o književnim junacima). Naravno, Babić
aludira na omiljeni postmodernistički postupak u
kome se junak romana premeće u njegovog tvorca, ali
se ne zadržava na njemu, već odlazi korak dalje,
negirajući ga: „To je bila jedna od onih ideja koja
je odbačena i pre svog preciziranja, još onako
mutna, plazmatična, još nedostojna imena, fetus
ugnječen nestručnom i nelegalnom metodom abortusa
– oklagijom po stomaku iz sve snage, a roman koji ste
upravo pročitali sa prethodno navedenom i olako
bačenom idejom nema skoro nikakve veze.“ Na taj
način se autor distancira od postmodernističke
igrivosti, zatvaranja u literaturu. I zaista,
roman Neljudska komedija predstavlja oštar
iskorak „iz leterature u život, iz poezije u
istoriju“. Kreirajući junak koji od neostvarenog
pesnika postaje pisac programa političkih
stranaka, koji zakoračuje u blato političkog
marketinga, i na taj način pravi iskorak iz
literature u istoriju, Babić opominje da
književnost ne sme biti samo igra, zatvorena u sebe
samu, već da mora uzeti aktivno učešće u društvenom
životu.
No, bez obzira na to koji
od ponuđenih ključeva prihvatili, kao glavna tema
romana ostaje tema smrti, odnosno tema suočenja
savremenog čoveka sa sopstvenim krajem. Ovu temu,
služeći se Babićevim postupkom, možemo
predstaviti i u vidu nejednačine: ukoliko u 31-oj
godini života čovek sazna da je bolestan od
neizlečive bolesti, i ukoliko je ateista, kako će
prihvatiti sopstvenu smrt?
nazad
|