|
O knjigama
Radomir Mićunović
AUTOR VLASTITOG DA I NE
(Duško Novaković: Klupe nenagrađenih,
drugo dopunjeno i izmenjeno izdanje, „Treći trg“, Beograd, 2009)
|
Višestruki laureat
domaćeg pesništva, sa nekoliko vrednih
internacionalnih priznanja, Duško Novaković je
pokazao potrebu za kontrastom i smisao za
paradokse, između ostalog, i time, što je
najnoviju svoju zbirku nazvao „Klupa
nenagrađenih“ i za nju, odmah, 2008. godine,
prigrlio nagradu grada Beograda za književnost i
literarnu nagradu „Đura Jakšić“.
Pre ove zbirke, D.
Novaković je objavio: „Znalac ogledala“ (Beograd,
1976), „Poderotine na vreći“ (Beograd, 1979), „Sati
i životinje“ (dvojezično, na srpskom i
makedonskom, Skoplje, 1980), „Nadzornik kvarta“
(Beograd 1982), „Dijalog o nemaru“ (Beograd, 1986),
„Hodnikom“ (Beograd, 1991), „Znalac ogledala i
pridružene pesme“ (Beograd, Beograd, 1995),
„Stacionarije – pesme rata i mesečarenja“
(Beograd, Beograd, 1998), „Izabrao sam mesec“ (Čačak,
2003), „Dostavljeno muzama“ (Beograd, 2005),
„Bioskop Limijer“ (dvojezično, na srpskom i
francuskom, Beograd 2007), „Tupan i njegov pedagog“
(Zaječar, 2007) i „Klupa nenagrađenih“ (prvo
izdanje, Beograd, 2008).
Novaković je objavio „Antologiju savremene makedonske poezije“
(Cetinje, 2003) i preveo nekoliko samostalnih
knjiga makedonskih pesnika.
Za svoj pesnički rad, ne
računajući poslednje dve, dobio je nagrade Milan
Rakić, Mlada Struga, Branko Miljković, Zmajovu i
Disovu, zatim Danica Marković, Vasko Popa, Risto
Ratković, Istok – Zapad...
Relacija
nagrađeni-nenagrađeni poslužila je autoru,
besumnje, da, još jednom, skrene pažnju o
priznavanju-nepriznavanju pisaca i umetnika,
uopšte, u različitim sredinama i različitim
vremenima.
Na tu temu Novaković je
govorio, u povodu Disove nagrade, s proleća 2003.
godine:
Nagrade dopunjavaju književnu biografiju,
podižu rejting nagrađenog dela, utiču na
eventualno povećanje čitanosti, štampanje novog
izdanja, tako, banu u život pisca i obraduju ga u
inače veoma zaludnom i slabo plativom poslu. Bilo
mi je simpatično da posmatram kako se neki skromni
pisci posle dobijanja nagrada ponašaju kao
vedete. Tresli su sa sebe svoju nagrađenost kao pas
buve – na sve strane. Mene bi najviše obradovalo,
što se dobijenih nagrada tiče, to pojačano
aktuelizovanje moje poezije, pa i čitanost. To
sam prvi put osetio sa Zmajevom nagradom. Sve do
tada, stvar se svodila na tapšanje po ramenu. Uz
nagradu ide i zavist, kao jako gadna antropološka
crta nenagrađenih.
I dok smo još kod
notiranja, vrednovanja i pohvaljivanja, evo šta
Novaković misli o pratiocima i ocenjivačima
spisateljske delatnosti:Književna
kritika mora nastojati da bude sposobna da
pokreće pitanja i daje odgovore kad već sudi i
presuđuje, neka to čini pošteno i bez
taktiziranja, da ne zadaje bol.
Pošto smo se blago osvrnuli na one koji vedre i
oblače, žiriraju i kritičare, usmerimo vizir na
glavni objekat interesovanja, to jest naznačenu
knjigu.
U njoj se ovaj poeta
reflektuje više nego u počastima koje su tek
pratilje učinjenog. Formacijski, zbirka „Klupe
nenagrađenih“ je trodelna: OKOLNOSTI, PLEVA i
LINIJA SPUŠTANJA. A svaki odeljak ima svoju
pesmu-prethodnicu, to su: Insert iz zajedničke
parole „Hoćemo promene“, Priđoh
li ratarstvu kako trebai
Monolog o kreketanju i barama.
Teško je danas biti svoj
i samosvojan, a ne biti sebičnjak i egocentrik.
Teško je, uopšte, danas biti neko i nešto, a ne
prodati se budzašto. Jedan od dužih naslova iz
drugog, dopunjenog izdanja najnovije zbirke
prikazuje nam takvim svog autora. Naslov doslovno
glasi: Na
godišnjici poznanstva, čega se ti plašiš, veteranu
vlastitog da i ne.
Ta prostoproširena rečenica ne uprošćava već,
naprotiv, usložnjava pojam stvaralaštva i
stvaraoca, jer iza nje postoji ne samo ta jedna
pesma, no svekoliki opus i ono što mu je, kao izazov i
podsticaj, muka i satisfakcija, bilo povod.
Besumnje, nisu preterano važni godišnjica ni
poznanstvo, mada nas radoznalost tera da proničemo
u datum i vezu, bitan je rezultat svega toga, kao što
je u sportu najpreči gol, a u šahu mat.
Pošto
uglavnom počinje ovako i, pošto uglavnom reagujemo
– eto još jednog
naslova iz iste knjige, koji nas opominje da je
bavljenje pevanjem jednako kreativno i
odgovorno, kao i samo pevanje. Zanimanje i budnost
su pretpostavke da se delo primi na pravi način, da
nas uvuče u svoje kolovrate i, onda, vrati u
stvarnost.
Na tom, krajnje zategnutom rasponu, od pojavnog i
pojmovnog, davnog i aktuelnog, imaginacije i
zbilje, jeste i nije, vibrira i ekvilibrira
pesnikova reč, ne dopuštajući da se žica smiri, a
svest zadrema. Poruka je jasna u svakom slučaju, čak
i nerešenom: Samo ne biti ravnodušan, ne biti
odsutan, ne izgubiti potrebu za pobunom koja
znači umetnost u najboljem smislu.
Šta sam hteo
da kažem japanskoj pesnikinji Kaziko Širaiši o
trešnjama – pita
se, i odgovara, Novaković. Preslišava se, i
preslišava nas. Mi tako pretpostavimo, ili
saznajemo, ili mislimo da smo dokučili, šta je
pisac hteo da kaže, čak i šta je hteo da prećuti. Ne
zaboravimo da je u jednom razgovoru kazao: Bio
bih srećan kada bih dospeo do najveće biblioteke
svih vremena – do ćutanja!
Korisno
nemešanje ili odgovor Geri Šnajderu o političkoj
neopredeljenosti, kao savetu za pijenje piva
– nastavak je
njegovog monologa, koji je, gotovo redovno,
dijalog, ponekad i simultani razgovor sa onim, sve
ređim čitačima i tumačima, poetskih i poetičkih
tekstova. Preseljavanjem politike iz vladinih i
sabornih odaja u krojačke i frizerske salone,
magazine i bircuze, navodi nas da se zapitamo i
zabrinemo, ko nam i kako frizira istine, kroji
sudbine, prodaje rog za sveću i pije na slamčicu
životne sokove.
Da se probuđeni deo
naroda i savest čovečanstva, kako nazvaše ljude od
pera i tastera, ne ogluše o istoriju, koja je s
politikom najčešće u divljem braku, Duško će
zabeležiti vazdušnu kampanju kao vrhunac svih milosrdnih kampanja: Spustih
se, inspektor šetnje, s brda Straževica, beše odmah
sutradan, posle udara tomahavka.
Pošto si slabo upućen u činjenice i ne znaš, ono što
ne budeš čuo od drugih reći ću ti ja... ne
zvuči prepotentno, sem ako nekom baš fali pelcer
ignoracije i navalentnosti, pa to – u svom stilu –
pogrešno shvati. Po sredi je, verovatno/svakako,
potreba da se objasne pojava i svrha, tokovi
dešavanja, uzroci i posledice.
Zašto tako predstavljam
delatnika i delo?
Opširnost naslova je njegov specijalitet,
naročito u Klupama.
Kroz te naslove, na đačku, parkovsku, skupštinsku i,
zašto ne reći optuženičku klubu, dovode se vini i
nevini, da ih razaznamo, opravdamo, prihvatimo ili
eshuminiramo.
Uostalom, navođenje
koje ni u kom slučaju nije zavođenje od glavnih
tačaka i egzistencijalnih problema, nego
okolišno ili skraćeno usmerenje ka njima,
okončavamo sledećim apodiksom: I ovo može da bude dodatak paklu u kome
odavno živiš.
Katarzičnost se
podrazumeva kao nemirenje sa luciferskim svetom,
i pročišćenje, a kontrapunkt demonskom je Povremeno
raj.
Pesnik u konzumentu,
nečujno ili otvoreno, traži saučesnika i, zašto ne
kazati, saradnika/srodnike. Čeka uvratno dejstvo.
Računa na reakciju. Govoreći, osluškuje. Otud,
među koricama: Posmatračeva napomena, Neokončavanje, I
evo te fusnote...
Nekoliko pesama čine porodični album
nezaboravnih blic snimaka, a najkraća i
najpotresnija od njih je Dekubitis, kao
primer otpora smrti.
Zajedno su, a ne smetaju
jedno drugom, ili se, radi izbegavanja
monotonije, malo sporečkaju, pa dalje
koegzistiraju: ljudi i priroda, animalni i
astralni svet. Objedinjeni su Leptir,
patriote i paučina, postoje Lišće, Babino
prase i Drvo kako ga napišem,
pa Golubičin zamrsak, Tetreb, Izlaz
za moljce...
Stvaralac treba i hoće da upozori i apeluje, ali da
promeni svet i da ga sačuva od propasti, to je već
preveliki kamen za njegova pleća. Možda jedino za
pod glavu. Stoga, recimo, Zavidim
guskama, začudno zvuči kao savremena orfejska
citra, načas izazivajući aluziju na spasioce
Rima, dobijajući potom i druge, relevantnije
odjeke.
U istoj rukoveti su, bez
sličnih konotacija: Ako
je kašnjenje u povratku kući samo po sebi prekršaj,
Ili me pozovi, dok Oda
vernoj saputnici nije
ljubavna pesma u klasičnom smislu. Po sredi je, u
stvari, pohvala pisaćoj mašini, kojom se afirmiše
zavisnost i beskrajno razumevanje između sredstva
za rad i poletnog/odanog korisnika.
Od pesama koje
nepristrasno šibaju prošle i sadašnje anomalije,
ovdašnje i stranske, ubrajaju se, posebno, Parlamentarci u Strazburu.
U njoj, i sličnim, apsolvira se uloga malih
zemalja u svetskim kretanjima i zavrtanjima.
Da prezentacija ne bude
preozbiljna, evo, neozbiljno priznajem:
Meni se, lično, najviše sviđa Dodavač
šampanjca.
Da proslavimo priznanja!
Zato ne izbegavam Čas
iz sipanja i nazdravljanja.
Preuzimanje mrtvih
cipela, Lokacije
njuškala i
njima slične pesme, pokazuju da poezija hotimice
ide marginom zbivanja, tražeći komiku mimo
tragike, a nalazeći često miks jednog i drugog u
onom trećem.
Gde je klupa, red je da se
nađe i Stolica.
Tek onako, Zbog
teorije smaknuća.
Dijametralni (bogme,
nekad i saglasni) su Poternica i
Zastava.
Onda Asanator i Tendencija
I dođe
geometar. Valjda,
da premeri zemlju i pripremi teren za stihove
Roberta Lovela, koji su poslužili Novakoviću kao
moto: Nikad
ne napustismo zemlju, počinjući u mudrosti,
umirući u sumnji.
I, kad smo već kod predložaka, zanimljivo je da
Novakovićeva knjiga kreće sa tri moto(r)a.
Pored Lovela, oslonio se na Manolija Anastakija i
Frenka O' Haru. Za njima trojicom, kao prolog
pesmarici, maše baka sa beogradskog balkona. Ona
bi, te prevratne 2000, da zaustavi događaje, jer su
na obe strane, i među njima, svi njeni. Pesnik je
angažovan i ne propušta da taj prizor pretpostavi
belosvetskim vestima. Ne izjašnjava se, pustio je
svoje ličnosti da se, bez posrednika, obrate
javnosti.
Na ulasku u ovu bibliju
svakodnevice, pre nego se upustite u čitanje samih
stihova, treba pročitati nepostavljeno a
podrazumevajuće pitanje / uputstvo: Verujete li
u verizam? Ako verujete, uživaćete!Ako ne
verujete, poverovaćete!
Još od italijanskog
verizma, nastalog po ugledu na francuski
naturalizam, to traženje je i nalaženje novih
književnih sadržaja, istinitih i pristupačnih
široj čitalačkoj publici, a opet savremenih
estetsko-etičko-značenjskih efektiva – zasnovanih
na tzv. objektivnoj književnosti, bez naglašenog
lirizma i ganutljive ispovednosti, sa uzdržanim
komentatorskim činom pisca, koji vodi utakmicu
kauzalnih odnosa bez suvišnih uplitanja.
Na ruševini trošnih
postavki, lišeni stereotipa, akademskih pravila
i konvencija, izgrađuju se sadržaji prikladni
vremenu i stupnju civilizacijskog dometa.
Pisac teži da otkrije, i
prikaže, dublje korene i više plodove sa drveta
života i mudrosti. Razume se, ništa nije
isključeno, pa ni virtualni svet, paralelan
realnom, s time da se, tek ciljnim inventarisanjem,
a ne priloženim pojmovnikom i upustvima, odslika
poredak bića i stvari, u datom trenutku. Nekada
biće postaje stvar, a stvar biće, kao u Dezertu.
Dotični ne bi bio pesnik
tog prosedea i ranga, da teorijama ne prilaže
praksu, a opštem personalno.
Neki od njegovih
tekstova srodni su kabareu, pošto se u njima
ispoljava sjajan duh i veština 'izvrtanja
postav(k)e' na zvaničnim prijemima svega što se čini
i pričinjava, iza kulisa i na sceni. Da nije
pogubno, štošta bi delovalo smešno. Zato se manir
zamene uloga i kvalifikativa (belog u crno, i
obratno), ozbiljnije mora razaznavati i
prihvatati.
Novaković je rođen u
Podgorici (tada Titogradu) 1948. Majka mu
Podgoričanka Ksenija Cicvarić Bracović, čuvena
interpretatorka narodnog melosa, a otac Nikola,
iz Strumice, pilot-telegrafista Engleskog
kraljevskog vazduhoplovstva (RAF), tako da je autor
živeo i školovao se u Crnoj Gori, Makedoniji i
Srbiji, kako su ga životne prilike za-nosile.
Video je oca prvi put tek u sedmoj godini, zbog
hapšenja i logorisanja istog, a majka je, takođe,
prošla kroz selidbe i šikaniranja ondašnje
ideologije.
Studirao je
jugoslovensku i svetsku književnost u Beogradu.
Izvesno vreme radio u JAT-u. Sada je sekretar
Srpskog književnog društva i član Pen kluba.
Bio je učesnik i gost
poznatih svetskih festivala poezije i održao niz
predavanja o savremenoj poeziji u nekadašnjoj
Jugoslaviji. Uređivao Književnu reč, Književne novine, Ovdje, Književnost...
Zastupljen u mnogim
domaćim i stranim antologijama. O njegovom
stvaralaštvu sačinjen je zbornik radova: Poezija
Duška Novakovića (Novi Sad, Matica srpska, 1999) i
publikacija Duško Novaković – Disovo proleće
(Čačak, Gradska biblioteka „Vladislav Petković
Dis“, 2003), kao i nekoliko tematskih blokova u
raznim književnim časopisima.
Po Novakoviću, svet
je velika rana, a reč bi mogla da bude lek.
Naime, treba humanizovati osećanja pred
otvorenim pitanjima života. Bratstvo po nesanici
pred zlom identično je svuda. Poziva se, kod
takvih principa, na Stenlija Marvina koji veli: Čovek
podastire svoje srce kao stolnjak!
Politička i
socijalno-egzistencijalna nota, kao vid
angažmana društvenog činioca i činilaca,
izoštrava akorde njegovog pevanja i mišljenja.
Ukoliko, pak, tražite ključeve Ars poetike,
pročitajte obavezno Izveštaj
o imovini, naći ćete ih, najpre, tamo:
I nekakve
ključeve nosiš u džepu
Desetak raznih na privesku
Ali ni ovim kojim stan otključavaš
Ni ovaj od smećare u zgradi
Ni ovaj od ulaznih vrata
Nijedan nije tvoj. Plaćaš što ih nosiš i
čuvaš.
Pesnik se ne
zadovoljava sipanjem informacija i dovođenjem u
vezu prenaglašenih i(li) zapostavljenih detalja,
sa namerom da im zameni mesta ili uravnoteži, tako
da ćemo sresti vers obrnute komparacije jer
naopakost je, čini se, prešla svuda u
opakost: Sunce
kao sijalica sija ponad svih stvari. („A
gde su smrtovnice“). Dakle, ne sijalica kao sunce,
već dnevna zvezda kao noćna svetiljka, dozvoljeno je Zemljaninu,
da uspostavlja svoj poredak kojim se malčice buni
protiv nadređivanja. Inače,
neke rečenici su mu čisti aforizmi.
Govoreći o modernoj poeziji, onaj koji htede da
studira atomsku fiziku na beogradskom
prirodno-matematičkom fakultetu, istovremeno
govori o svojim obrascima: Ne
pretendujem da sam baš ekstra znalac svega što se
događa u svetskoj poeziji, ali mislim da je već dugo
u centru pažnje jezička poezija. Reč je o jednoj
vrsti eksperimentalne poezije koja neprekidno
'radi' na širenju opsega jezičkog označavanja –
svega, medija, ulice, poloitike, ostalih
umetnosti, geografije, urbaniteta... traganje za
psihološkim reperima savremenog čoveka, jednom
rečju, stvaranje smisla bez obzira na običnost ili
konvencionalnost slike. Danas mi je jasnije zašto
su mnogi pesnici, pre svega američki, uvodili čak i
strukturu romana u poeziju.“
Novaković toliko
daleko nije želeo da ide. Imajući na umu da nijedan
pravac nije sveobuhvatan i jedini, te da i sam
verizam ima svoju negaciju, pozabavio se
revizijom istog. Uveo je priču u pesmu, a mogao je
uvesti i šire književne forme, s obzirom da mu je
biografija, sama po sebi, sinteza drame i romana.
Ironija i groteska pomažu mu da se obračuna sa
gorčinom, zahtevnim motivima i jakim izrazima, ne
odbracujući ni mit kao želju smrtnika za
besmrtnošću. Mit je, po njemu, konstelativan odnos
sveta živih i sveta mrtvih, čovekovo urođeno
sećanje. Protivzaborav.
Redovno tražim srodnost
među piscima svoje generacije, i drugih
generacija, pa zapažam, bez lažne skromnosti, kako
se moj ciklus LIRIKA EPIKE u knjizi „Iz/povesti“
doima baš tog ogranka Novakovićeve spevne krošnje.
Njegov Sonet
o sticanju bisera, objavljen već na startu
bavljenja rečima, u „Politici“, najavio je
samosvojnu ličnost. Spada među pesnike koji uporno
istražuju alternativnu dimenziju pesničkog
jezika. Otmenost forme po svaku cenu, nikad mu nije
bila primarna. Nije mu daleko ni žargon ako zafali.
Između ostalog, piše o kolegama i drugarima,
familiji, sinovima Pavlu i Davidu. Izvorna
emocionalna stanja i vlastita iskustva su mu tek
polazište, a ekspliciranje poetskih značenja
svojstveno je hroničaru koji upozorava na zamor
materijala. U hodu se oslobađa preterane intime,
brojnih predrasuda i zabluda, služi poeziji
časno, nimalo podanički. Radi na svojim pesmama.
Usavršava se, prevodeći sa engleskog. U fijoci, za
kaznu, čami sirovi materijal, sve dok se ne preradi
i prodobri, jer stvar tehnike nije zanemarljiva.
Naprotiv, hiperrealistički pristup temama traži
ceo habitus. I, kad već dotičemo sušt
novopoetičkih koncepata, ne zaboravimo ni
ostala imena iz grupe pesnika diskontinuiranih od
tradicionalističkog stihovanja – Vujica Rešin
Tucić, Raša Livada, Novica Tadić, Radmila Lazić,
Milan Đorđević, Vojislav Despotov, Slobodan
Zubanović, Vladimir Kopicl, Miloš Komadina i
ostali.
Poezija pred nama nije
parolaška, ni programska, ni ostrašćena ideološki,
a njen tvorac je, putem briljantne naracije, nepotkupljivi tumač svakodnevice, mada
nema visokofrekventnu recepciju.Bavi(o) se mentalnim sklopom aktera epohe, ni
tranzicione prilike ga ne ospokojavaju.
Naprotiv, sa intelektualnom i moralnom žestinom
obrušava se na sve što smeta instituciji
samobitnosti.
Ovaj literata, koji
posvećenički želi da bude subjekat a ne objekat,
nije ni
propovednik ni pedagog. Pre
će biti da je metafora
tragičnog junaka u apokaliptičnoj stvarnosti.
U tamnim bojama vidi se prošlost, ni sadašnjost
ništa nije vedrija, a o budućnosti da ne govorimo.
Za njega je jedan od
eminentnijih znalaca savremene domaće pesničke i
prozne produkcije rekao, da je to pesnik – filozof i
likovni kritičar, umetnik i poetski arheolog,
stihovni pripovedač i lirski retorik. D. N. je, na
tematskom, sadržinskom i formalnom planu, učinio
radikalne promene. Nije puka simbolika u tome što
mu se poslednja pesma u zbirci zove Diploma. U
kojoj doslovno stoji: …od
umeća koje poneh sa sobom izgleda da to behu jedino
želje šta neću da budem… Dođe
mu to kao majstorsko pismo modernizma!
„Novakovi“ dugi stihovi i duge pesme, zahtevali
bi duža razlaganja, brojnije i promišljenije
digresije, nesvojstvenu mi sofisticiranost. I
zato, mada nisam prepisivač, zaključih da je,
nekad, bolje prepisati nego raspisati se.
Šestoperni citat onih
koji, svako iz svog ugla, sagledavaju pomenutu
Novakovićevu objavu,
uspešnije će, no ja, približiti apostrofiranu
zbirku publici.
Mihajlo Pantić: Sugestivnošću
opusa i dubinom kreativnog uvida u život
današnjice, Duško Novaković već nekoliko
decenija ide u red najznačajnijih i
najprovokativnijih savremenih beogradskih
pesnika. Duh Beograda se u Novakovićevim
stihovima ne objavljuje na direktan, već na
iznijansiran i posredan način, kako po pravilu
biva u pesničkim tekstovima visoke umetničke
vrednosti.
Ljiljana Šop: Za
mene je, bezrezervno, Novakovićeva energija, ozbiljnost,
dalekosežnost, realizacija „putem kontraverza i
jakih realiteta“ neupitna u smislu kvaliteta,
vrlina, umetničkih rezultata i značaja njegove
poezije u kontekstu modernog srpskog pesništva.
Gojko Božović: Najnovija
knjiga Duška Novakovića oličava dragone ukrštaj
dve imanentne poetičke strategije, od kojih jedna
sa nesvakidašnjom usredsređenošću govora o
aktuelnoj savremenosti, dok je druga okrenuta
osmišljavanju predočene stvarnosti, njenom
preispitivanju, kao i relaciranju sa mitom,
kulturom, istorijom, književnom tradicijom...
Mileta Aćimović Ivkov: Duško
Novaković je u velikom stvaralačkom zamahu.
Oglašen kao pesnik koji sistematično u svojim
tekstovima uvodi elemente neposrednog iskustva,
odnosno egzistencijalnog okvira, on je i knjigu „Klupe
nenagrađenih“ oblikovao
tako da čitalac već od prve pesme „Insert iz
zajedničke parole Hoćemo promene“ uoči kako su
događaji iz novije istorije u nju direktno
uključeni.
Predrag Petrović: Angažovanjem
reči iz različitih jezičkih kulturnih slojeva, od
mitskih imena i latinskih citata do urbanog slenga,
reklamnih slogana i političkog diskursa, pesnik
pokušava da razori zatečene trule poetske
metafore i zameni ih novim koje će izraziti
gađenje prema stvarnosti, ali i duh pobune.
Saša Radojčić: Kako
godine prolaze i kako naše živote uranjaju u
moralno neosetljivu tranziciju, Novaković je sve
žešći i žešći, njegove knjige su sve snažnije u
izrazu, a zamah sa kojim su očigledno pisane,
pokreću sve složeniju građu. U tom
problematizovanju sveta jeste možda i najveća
vrednost njegovog pesničkog poduhvata.
To su, zapravo, izvodi
iz šest izvoda o prethodnom izdanju, objavljenih
umesto pogovora drugom izdanju Klupe. Na zadnjim koricama.
Kao zadnja reč
meritornih merilaca kvaliteta, osobenosti i
domašaja Novakovićeve pesničke (e)misije.
Mnogi književni
analitičari, pored već naznačenih,
komentarisali su pojavu zvanu Novaković. Ogled
jednog Gojka Tešića, na primer, veoma doprinosi
potpunijem sagledavanju Novakovićeve poetike
i pozicije u krugovu savremenika. Pisali su, i
govorili, o njemu još: Bogdan A. Popović, Čedomir
Mirković, Miodrag Perišić, Selimir Radulović,
Boško Ivkov, Slavko Gordić, Jovan Delić, Radivoje
Mikić, Vasa Pavković, Jovica Aćin, Stojan Đorđić,
Nenad Grujičić, Tihomir Brajović, Ivan Negrišorac,
Pavle Goranović, Jasmina Lukić, Slobodan
Zubanović, Aleksandar Jovanović, Dušica Potić,
Laslo Blašković, Nenad Milošević...
I evo
Radomir Mićunović
nazad
|