|
O knjigama
Danica Radunović Stolić
LIRSKI MEDALJONI
(Radmila Obradović: Svedok uzaludnosti, „Vranjske knjige“, Vranje, 2009)
Radmila Obradović,
doktor lingvističkih nauka, univerzitetski
profesor, prevodilac i pesnik, objavila je zbirke
pesama: Lirski solilokvijum (Kragujevac,
1990), Čuvar tvojih snova (Kraljevo, 1992). A u
njen stvaralački opus spada i zbirka pesama na
srpskom jeziku i njihov prepev na francuski jezik sa
umetničkim fotografijama: Pesnikinje
Kragujevca (Kragujevac,1991), gde je bila
kopriređivač. Najnovija zbirka pesama Svedok
uzaludnosti, po lirskoj ubedljivosti i po
izboru tema nastavlja se na prethodne. Objavila
i zbirke lingvističkih eseja: Jezičke
minijature (Priština, 1998), Ogledi iz
primenjene lingvistike (Kosovska Mitrovica,
2002). Prevela je i više knjiga sa francuskog na
srpski jezik.
U
„Predgovoru“ za knjigu poezije Svedok
uzaludnosti, Radmila Obradović iznosi genezu
nastanka zbirke i opisuje neobičnu „sudbinu“
stihova, koja se poklapa sa istorijskim zbivanjima
i tragičnim prelomima u životu srpskog naroda. Ova
zbirka pesama je trebalo da se pojavi još pre deset
godina, o čemu autor iznosi sledeće: „Poslednjih
nekoliko godina više puta sam pomišljala na
objavljivanje ove zbirke, ali je moju odluku da u
tom smislu zaista nešto preduzmem učvrstila želja
da ona ugleda svetlost dana deset godina od mog
prinudnog odlaska iz Prištine“.
Iako rođena u
Kragujevcu, Radmila Obradović, savremena srpska
pesnikinja, živela je i radila u Prištini preko
dve decenije, što je presudno uticalo na
uspostavljanje čvrste veze sa toposom srpskih
uzleta, ali i padova, pa je kao uspomenu na ovaj grad
objavila zbirku lirskih pesama, kako i sama u
„Predgovoru“ svedoči: „Objavljivalje zbirke
Svedok uzaludnosti predstavlja moj mali lirski
dug Prištini, gradu u kome sam živela 22 godine,
Prištini kakvu i danas pamtim i volim i koja će
živeti u mom srcu.“
Na kraju
zbirke su odlomci iz dve recenzije, koje su
potpisali prof. dr Dragiša Bojović i prof. dr
Danica Andrejević. U afirmativnim procenama
recenzenti uočavaju dominanti lirski ton,
svedenost osećanja, slobodan stih, uz
konstatacije: „Lirski uzneseno, uz primetnu
narativnu notu, o velikim i malim temama, o
starima koje zaboravljamo i koje pamtimo,
poetesa Radmila Obradović nam nudi zanimljiv
pesnički rukopis Svedok uzaludnosti.“ (Večiti
krug, Dragiša Bojović).
U recenziji
Ljubavna karta Danica Andrejević ističe:
„Ravnoteža bola i ljubavi i gravitacija osećanja
u ovim stihovima emaniraju upornu, utopijsku svest
o važnosti esencije života pod kojim podrazumeva
ljubav koja prethodi egzistenciji i uslov je
kvalitetnog življenja. Na pragu ovog trećeg
milenijuma samo žena može verovati u dobrotu
nekog sveta koji će možda doći i obraćati se
bogovima ljubavi zahtevajući plemenitiji,
osmišljeniji i dostojniji svet.“
Zbirka pesama
Svedok uzaludnosti sastavljena je od šest
manjih ciklusa, u kojima su pesme slobodnog stiha i
na poetskoj granici između izrecivog i
neizrecivog. Ta neobična situacija omogućava da
se udelom neizrecivog, kao mestom neodređenosti
(Ingarden), ostvari lirski senzibilitet i
specifičano iskazivanje emocija.
Minimalizmom
u iskazivanju, koje je započeo Vasko Popa u zbirci
pesama Kora, koji se u različitim lirskim
ostvarenjima javlja na osoben način, pre svega, kao
provereni poetski diskurs, nimalo jednostavan,
traje preko pola veka, ne gubeći ništa od svoje
svežine i originalnosti, prepoznajemo i u
poetskom rakursu naše savremene poetese Radmile
Obradović. Sa malo odabranih reči ostvaruje se
mnogo, dobija se stih sentecija, u vidu epigramskog
izraza kome se ništa ne može oduzeti, ali ne i
dodati. U nekim stihovima ona se približava haiku
poeziji, stvarajući lirske medaljone,
filigranski ubedljive i estetski isklesane. Takav
stih ponekda podseća i na kroki potez u slikarstvu,
kada je svedenost i esencijalnost na vrhuncu svojih
domašaja, što podseća i na magičnu liniju Cvetka
Lainovića, kao recimo u stihovima pesme
„Neprebol“: „Stojimo na ruševinama / u pepelu /
osmehujemo se / ruke nam se dodiruju / Naš život je
u našim očima“. Ceo stih može biti sveden na
padežno-predlošku sintagmu, ili samo na reč, ali uz
izdvojeni stih-poruku o životu koji posle
stradanja ostaje kao trag u sećanju. Slično
stihovanje nalazimo i u pesmi „Ma vie“.
Od stilskih
figura pesnikinja koristi poređenje, kao u veoma
lepoj pesmi „Gradovi“, gde su gradovi upoređeni sa
ljudima, antropomorfizovani, personifikovani,
onako kako je nekada činio u Gradoslovaru,
svojim malim i efektnim proznim zapisima, Bogdan
Bogdanović. Kad je u pitanju izbor tema, može se
reći da je na prvi pogled tematski krug mali,
ograničen tek na nekoliko uobičajenih lirskih tema
o emocionalnom životu žene. Ali, spisak tema je
mnogo veći, sa dominantnim motivom ljubavi, ali i
sa refleksivnim odsjajima i promišljanjima o
uzaludnosti, o prolaznosti, o neumitnosti i o
nemoći čovekovoj pred udesom neminovnosti i pod
rukom sudbine u svetu bez pravila, alijaniranom,
okrutom, gde se afirmiše svaki vid grubosti i
beskrupuloznosti. Žena na pragu novog
milenijuma, majka i kćer, sa osećanjem ugroženosti
i sa snažnom potrebom da se nemoćni zaštite u
vrtlogu je svih ih zbivanja. Tako je pesnikinja
pokazala da nema velikih i malih tema, odnosno da
je sve odraz doživljaja i shvatanja onoga šta se oko
nas događa i kako se to u nama ostvaruje i na nas
reflektuje.
U leksičkom
smislu uočavamo jednostavan i nenemetljiv izraz,
pažljivo biran, ali i bez mnogo eksperimetisanja i
težnje ka oneobičavanju. Međutim, događa se i
odstupanje, kada se prelazi u sfere frazeološkog
izraza, kao u pesmi „Svedok uzaludnosti“, gde
čitamo: „Cilj je opravdao sredstvo“, što je uticaj
svakodnevnog, kolokvijalnog govora, ili pak: „koji
nizovi glasova označavaju“ („Značenje reči“),
kao deo bavljenja nauke o jeziku.
Osnovni ton ove pesničke zbirke je osećanje
plemenitost i dobrote, onakve kakvu nam daruje
hrišćansko osećanje sveta i filozofija
pankalizma u učenju Džems Mark Bolduina, gde
saznajemo da su uprkos svemu, svim nedaćama i
patnjama, bezrezervno, bez iščekivanja uzdarja
bilo koje vrste, lepota i dobrota osnov svekolikog
trajanja. U tom smislu može se konstatovati da su
uzdržanost i nenameljivost temelji stilskog
izraza, koji isijava iz svakog stiha pesnikinje
Radmile Obradović.
nazad
|