|
O knjigama
Biserka Rajčić
NANINE MOLITVE ILI O LJUBAVI
(Vladimir Stanković: Nanine molitve. „Vaša knjiga”, Beograd, 2009)
|
Čovekov život se
sastoji od tri razdoblja: detinjstva, mladosti i
starosti. Prema Kirkegoru od estetičkog, etičkog i
religijskog perioda. I obični ljudi i pesnici
pokušavaju da ih izraze. Svako iz posebnog
razloga. Svako na svoj način. Vladimir Stanković
otkad piše poeziju čini to primenom kratke forme.
Haiku i drugim. Uvek krajnje sažeto. Taj način
izražavanja najverovatnije je odredilo njegovo
viđenje čoveka i sveta. Najopštije rečeno –
refleksivno ili ono koje ne trpi deskripciju.
Njegove pesme su likovno-metaforične. One su
„slike”. Tačnije, njegov jezik je slikovan. Bez
obzira na temu kojom se bavi. Jedna od njegovih
najčešćih tema je detinjstvo. Viđeno kroz svet
prirode. Svet životinja. Suvozemnih i vodenih.
Svet insekata. Kroz ljubav prema roditeljima.
Ljubav prema ženi. Ljubav prema deci. U poslednjoj
zbirci setio se svoje bake ili nane, kako se u
istočnoj Srbiji majka oca ili majke obično naziva.
S obzirom da su razlike među generacijama manje
nego u drugim krajevima, naročito u gradu, izraz
nana je primereniji od baka. Njegova nana je samo
njegova a istovremeno je i opšta. Okrenuta je
porodici, okolini, ali i Bogu. Ne samo u crkvi već u
svakom trenutku i na svakom mestu.
U prvoj pesmi pesnik
kaže:
Nanine su molitve,
koje izgovara u sebi
ili jedva čujno,
upućene uvek istom.
Moliti se jeste tajni
čin, čak i kada je zajednički. Kakav se u
pravoslavlju izvodi za velike praznike ili moli za
dušu umrlog. Dakle, molitva je tajna. Velika tajna.
Zbog toga je jedva čujna, često i nečujna. Jer, kako
kažu Jevanđelja, Bog zna naše potrebe, čuje nas,
uslišuje, milostiv je, pomaže našoj slabosti:
U naninom srcu
sunce se, hvala Bogu, rodi
svakoga
jutra.
Ili:
Ja sam uveren, pesmo,
da moju nanu
sa ogromnom ljubavlju
odasvud gleda Bog.
Međutim, Zakon Božji
određuje kako se treba moliti. S verom, nadom i
ljubavlju – pre svega. I svim srcem. I bez zlobnih
misli. I u istini. I u čistoti. I smireno. I
ponizno. I usrdno. I u nevolji. I u bolesti. I
uveče i ujutru. I noću i danju. Neprestano. Na
svakom mestu. S pokajanjem. S ispovedanjem
grehova. S poniznošću. Sa suzama. Sa zahvalnošću:
Nana se, veli, nikad
ničeg đavoljeg nije bojala,
zato što se od Boga
oseća zaštićeno.
Zaštićeno, jer je u
stanju da izmoli Božje milosrđe, Božje
sažaljenje, blagoslov. Sve ono na šta se čovek
oslanja, zahvaljujući čemu opstojava:
I kada nije
ni u kakvoj nevolji,
moja se nana
moli Bogu.
A oslanja se na Božju
slavu, na Božju milost, na Božja obećanja, na Božji
zavet, na Božju pravdu. Jer, obraćanje Bogu je
približavanje Bogu, traženje Boga, prizivanje
Boga, otkrivanje duše svoje, srca svoga pred Bogom:
Nana se moli
Bogu
kao i naši preci:
čitavim svojim bićem.
To „čitavim svojim
bićem” ne znači činjenje gestova kakve čine
sveštenici i monasi: podizanje ruku, padanje na
kolena, padanje ničice, patetičnim rečima.
Dovoljno je činiti to i bez reči. Jer molitva je
traženje zaštite u mukama, Božje pomoći, božanske
utehe, olakšanja od nesreća, milosrđa,
izbavljenja od greha, ozdravljenje od bolesti,
izbavljenje od neprijatelja, izbavljenje od
sloga:
Moja mi nana
uvek izgledala
nekako manja
dok se obraća Bogu.
Očekujemo da Bog usliši našu molitvu, ali to se ne
događa odmah, ponekad posle izvesnog vremena,
ponekad drugačije nego što očekujemo ili nikad.
Bog uslišuje molitvu onome koji se moli s verom, u
ime Hristovo, svim svojim srcem, koji odbacuje zlo,
koji se boji Boga, koji ljubi Boga, koji ispunjava
volju Božju, koji je pravedan, koji se moli i za
druge, za porodicu, za narod i otadžbinu, za svakog
posebice, za bolne, za nevoljnike, za
neprijatelje, čak za zloga:
Niko ne ume
tako ko moja nana
da pogleda u nebo
kada spomene Boga.
Spominjanje Boga je izražavanje želje
da se živi u zajednici s Bogom, da se postigne
jedinstvo s Hristom, što se postiže poštovanjem
Zakona Božjeg, Deset Božjih zapovesti, kojima se u
svim velikim religijama reguliše život na zemlji
i odnos prema Bogu. Pored reči tu je i slika,
obličje Božje. I pred njom se molimo, palimo sveće,
kadimo. Jer ona je ovaploćenje božje koje određuje
celokupno naše vladanje na zemlji, od koga zavisi
gde ćemo se naći u Carstvu nebeskom. U raju ili u
paklu. Naš odlazak u Carstvo nebesko Bog je izvršio
preko Hrista koji prebiva u nama i mi u njemu, koji
se žrtvovao zbog nas, da bi nam Bog oprostio grehe. Zbog
toga se od nas zahteva trpljenje, smernost, krotost,
rečju – hrišćansko vladanje. Hrišćansko vladanje je
pre svega ljubav. Ljubav prema Bogu i ljubav prema
bližnjem. Iskrena, čista srca, topla,
nekoristoljubiva. Sa tom ljubavlju se rađamo. Jer
Bog je Bog ljubavi. A vera, molitva podstiču nas na ljubav.
Međutim, u istoriji čovečanstva postoje periodi
kada nadvladavaju zlo i mržnja. Što se posebno
ispoljava u ratovima. Međutim, čovek se iznova
vraća miru. Jer Bog je i Bog mira. Nane kao što je
Vladina to savršeno osećaju i neštedimice nam ga
daruju. Na najjednostavniji način: prenoseći na
nas svoj mir, mir božji!
nazad
|