|
O knjigama
Milovan Gočmanac
STUDIJE I ESEJI KAO OBELEŽJE
SAVREMENOG KNJIŽEVNOG TRENUTKA
(Verica Tadić: Na hridima trenutka – zbirka eseja, Centar za kulturu, sport i turizam
opštine Lučani „Dragačevo“, Guča, 2009)
Zbirka studija i eseja
Verice Tadić „Na hridima trenutka“ već samom
metaforom govori o nameri pesnika i esejiste da
govori svetkovinom čitanja proznih i pesničkih
dela savremene književnosti sa one iste
transcendentne distance sentencioznosti koju bi,
bdenjem nad knjigom, sebi dozvolio svaki
dobronamerni čitalac. Sačinjena je od poglavlja
„Alhemično kopno“, „Moreuzi senki“, „Lunarni
obrisi“, „Psalmi sunca“ i „Atlas za dva zavičaja“.
Ne samo
zapaženu studiju o Vasku Popi nego i eseje o
piscima svojim savremenicima Verica Tadić piše
briljantnom metaforikom. Prevashodno pesnik,
istakla se i u lirskoj pripovednoj prozi. Osnovni
lirski segment svog književnog talenta utkiva
svojevrsnim darom impresivnog pristupa književnom
delu u stihu i u prozi. Akribijski zapisuje
trenutak impresije koje je književno delo
ostavilo na nju. Taj trenutak je, međutim, hrid,
stena, temeljno postavljeno rasuđivanje sa mnogo
dobro nađenih asocijacija i poredbenih odnosa sa
utiscima stvorenim pri čitanju knjiga drugih
pisaca. Metaforičke poredbene stilske
asocijacije čine njene eseje i darovitim
poetskim štivom, jer je i sam život koji tumači
specifičnim nadahnućem i raspoloženjem u njenom
književnom delu poetizovan.
Književnoteorijska odrednica kritičke misli
Verice Tadić je prevashodno impresionistička.
Ali, svoj prvi utisak o književnom delu, impresiju
trenutka, istovremeno bogati mnoštvom podataka iz
savremenog književnog života, pokazujući široko
poznavanje književnosti, povremeno se služi
naučnim aparatom. Valja tada obratiti pažnju na
potpunost citata i adekvatno fusnotiranje.
Njen pristup
tumačenju književnog dela je transcedentalan,
zasnovan na logičkom saznavanju iskustvene
vrednosti književnog dela u zadatom vremenu i
prostoru. Istovremeno je transcedentan pri
tretmanu natčulnih opažaja. To doprinosi da njen
opseg razmišljanja o književnom delu, obogaćen i
sentencioznim segmentom, dobija naučno-kritičku
vrednost, istovremeno i naučno-obrazovnu.
Posebna
vrednost ove zbirke eseja Verice Tadić je
misaonost. Na razmeđi impresionističke i
naučno-kritičke analize njena opšta književna
kultura i talenat imaginarne opservacije
doprinosi tačnom zapažanju zasnovanom na
rasuđivanju na osnovama realiteta.
Za svoje
esejističko tumačenje odabrala je pisce i njihova
dela prema osobinama svoje lične lucidnosti i
najčešće pesničkih opredeljenja. Insistira na
gnomastici i na sentencama koje je nazvala eonskim
grafitima. Svaki njen esej sažima sveukupan život
sa svim nivelisanim osobinama, probranim u moru
sveljudskog iskustva. Eon, dakle večnost, beskrajno
dugo vreme, odslikan je analitičkim darom nad
opštom vrednošću književnog dela u često
zavičajnom prostoru. Sentencioznost i tada ima
važnu ulogu, jer cilj njenih eseja nije prevashodno
književna analiza, već emanacija duha, igra
smisaonosti i asocijacija.
Sa svih
navedenih pozicija njenog esejističkog
interesovanja Verica Tadić je ostvarila
briljantne analize duhovnosti prožete kroz prozno
književno delo Milosava Ðalića, sa posebnim
interesovanjem za njegove lirske romane. Sa ovim
srpskim piscem ima zajedničku osobinu bogatog
poredbenog asociranja na značajna imena srpske i
svetske duhovnosti.
Sa posebnim
interesovanjem za savremenu poeziju, napisala
je više produhovljenih eseja o delima srpskih
pesnika. Posebnu pažnju je posvetila Vasku Popi
dajući značajan naučno-kritički, granično sa
esejističkim, doprinos nadčulnom segmentu
tumačenja, zaumnog u sferi nadrealizma, čiji je
Vasko Popa zagovornik i oduševljeni nastavljač
predratnog, nadrealizma između dva svetska rata.
Veliku pažnju posvećuje savremenim piscima
modernističke pesničke orijentacije, sa posebnom
pažnjom prema simbolizmu i ekspresionizmu.
Postmodernistički gleda na niz važnih književnih
pojava, uključujući i haiku, koji
književnoumetnički analizuje sa takve
originalne pozicije.
Književnik
Verica Tadić se ovom knjigom pojavljuje kao
daroviti esejista. Po mom skromnom, distinktivnom
mišljenju, ona oduhovljeno, akribijski, dakle
brižljivo i temeljito, pristupa književnoj
materiji i njenoj esejističkoj analizi, bogateći
srpsku književnu misao svestranim poznavanjem i
smisaonim tumačenjem. Ovim književnim delom
pokazuje snagu produhovljenog talenta za
književnokritičko razmišljanje i produhovljeno
tumačenje osnovnih estetskih vrednosti savremene
književnosti. Kao štampana knjiga će, svakako,
doprineti razvoju esejističke misli u srpskoj
književnosti i obogatiti srpsku književnost
darovitim pristupom književno-umetničkom delu.
nazad
|