|
Iz novih knjiga
Vladislav Rupić
RIKA PEGAVIH LAVOVA
(„Alma“, Beograd, 2009)
Klupa je bila starinskog izgleda,
nekako pohabana, ako se tako može reći, nalik kakvom
mrzovoljnom, obolelom, umirućem starcu, a boja zrelih krošnji
koja ju je pokrivala, nekada celu, sada se mogla videti samo po
sredini dasaka, još na prvi pogled izbledelih. Daske koje su joj
gradile naslon bile su od surovog šibanja vremena, vrelih zraka
sunca, kiše, ledene oštre zime, pomalo istrulele, pa se činilo
da će svakog časa pući – zato je retko ko i sedeo na njoj. A i kada
je sedeo, nije se naslanjao. Nadstrešnica nad stanicom nije
dopirala do nje.
Sedeo je na toj klupi i usputno, mada
sve više predano, razmišljao o knjizi koju je nedavno pročitao,
lukavo odvajajući sate koji su bili predodređeni za
izučavanje i pamćenje njemu dosadnih, zamarajućih podataka
koje je učio u školi. Knjiga se zvala „Crna lala“ i još uvek je u
njemu budila divljenje i isti onaj, ili bar veoma sličan,
veličanstveni osećaj koji ga je prožimao čitajući je. Ogromna,
izgarajuća ljubav dve mlade osobe zatečene u mučnoj,
neugodnoj, naizgled bezspasonosnoj situaciji, koje ne gube
nadu za boljom sutrašnjicom, fascinirala ga je do te mere da ga je
stalno pratio varljivo magičan osećaj da se nalazi unutar romana
i da mu upravo pred očima iskrsavaju sve te divote, ta imaginarna
lica koja su živela u ispisanim redovima stranica. No, ipak,
nešto ga je mučilo i nije mu davalo mira. Nikako se nije mogao
setiti pisca koji je vešto skovao rečima svet iz mašte, a koji se
ipak činio neverovatno živim i realnim. U glavi je vrteo velika
imena različitih slogova i njihov sjaj različitih vremenskih
epoha, ali do imena njemu bitnog pisca nikako mu se nije dalo
doplivati. Kao iskre dalekih zvezdi, srebrno-zlatnog praha,
zasvetlucali bi mu sećanjem opisi dramatičnih i romantičnih
situacija. Bilo mu je neopisivo drago, što je valjano uspeo da
krišom odvojene sate začini tako mirisnim svetom, svetom koji je
obitavao, disao, pobeđivao u svojim estetskim sukobima koje je
gradio pisac, gubio i ponovo osvetnički vaskrsavao u svoj svojoj
lepoti. Odavno nije neka knjiga, bilo kakvo štivo, ili bilo kakvo
umetničko delo, ostavilo na njega tako gromovito glasan utisak,
kao roman koji je vrteo u glavi.
Zamišljen, lako lebdeći pogled,
lepršao mu je nad nervoznim, uzrujanim, iako su to pokušavali da
sakriju negde duboko u sebi, šarolikim čekaocima na stanici.
Kao tonovi orkestarske simfonije, milovale su se i međusobno
mešale boje i nijanse, koje su ih zaodevale. Boje vedroga
neba, ulivale su se u kolor razbuktalih krošnji, vatra sunca u
stenovito tlo zemlje, rukovali su se plavi teksas sa crnim
somotom, bela svila sa purpurnom svilom, crveni sa plavim
pamukom. Na stanici je sevao vatromet boja. Ljudi su se
uskomešano, kao mravi, vrpoljili oko sebe, dobacivali jedni
drugima po koju reč, pozdrav ili sasvim bezazlenu primedbu, usput
svaki čas gledajući u svoje ručne časovnike. U oko mu zapade
jedna starija gospođa, u crnoj haljini grube tkanine, čije se
odsustvo elana moglo videti u njenim staračkim neelastičnim
pokretima, nekako otežanom držanju ruku i glave, pa čak i u
samom držanju kičme. U nejakom naručju držala je paket upakovan
u pak papir, veličine svoje glave, i stalno ga desnom rukom
stiskala uza se, oslobađajući levu, kojom je nameštala naočari
sklizle niz orlovski nos. Zamišljao je šta bi sve mogao sadržati
jedan takav paket. Možda čuva tajnu – mračnu i izopačenu, možda
sasvim običnu, dostupnu samo starijoj ženi koja je skriva iz
nepoznatih ličnih razloga; moguće iz straha ili ljubomore.
Garava kosa, koja joj se vijorila do ramena, proždirala je sede
vlasi, koje su lišene varki tu i tamo štrčale, kao beleg
prohujalih godina. Iako je pokušala starost preobući,
maskirati u mladost, na njenom licu mogla se pročitati prava
istina, surovi znamen vremena – bilo je bledunjavo i naborano,
a požutela koža vrata ispucala i gruba kao hrastova kora.
Uzaludno ulepšavanje. Priroda izveštačenošću ugušena, ipak se
izbori sa na silu nametnutim varkama, i naposletku na svetlost
suda izroni tragikomična providnost maski. Čudno je to da
ljudsko biće, kao mlado i još nedozrelo, hrli, požudno trči u
susret zrelosti, i tom cilju da konačno bude starije, (ovde se
mora primetiti da jednu od glavnih uloga ipak igra i zamena
autoriteta), no, kada vreme odradi svoje, i nestrpljivi
dočekaju svoju zoru, brzo uvide da je to samo gnusna noć, i vrlo
rado bi se vratili svojoj prohujaloj mladosti. Tako je i
postarija gospođa, koja je nekoga ili nešto čekala na stanici,
svojim puderima, rumenilom, i kozmetičkim preparatima kojima
je ulepšavala kosu i lice, odavala svoju podsvesnu čežnju za
mladalačkim danima.
Jedna druga pak ljudska prilika,
skicirala je vojno, uniformisano lice. Mladić vatrene kose,
visoke i smešno mršave figure, koja se nekako činila isuviše
krhko i slabašno, tumarao je međ’ ostalim ljudskim prilikama u
teškim vojničkim čizmama. Duge, krakate noge, odavale su utisak
kao da se svojski muče da koračaju u toj glomaznoj, pravilima
propisanoj obući; kao da im je taj teret bio pretežak da bi se
slobodno probijale kroz prostor. Tromo, umorno se mimoilazio sa
nervoznim, nestrpljivim čekaocima. Na duguljastom, rumenom
licu, niz koje su kao krupne kapi kiše klizile masne i slane
bobice, opreznom posmatraču nije uspeo promaći zabrinut, setno
zamišljen pogled, izgubljen u dubini ambisa duše, zaglavljen
negde između postojanja i nepostojanja, u nepreglednoj i
bezgraničnoj kosmologiji duha.
Šta je tražio ovde na stanici? Dečak
ga nije poznavao. Da li je vojsku služio u njegovom mestu, pa se
sada vraća kući, dok mu u srcu odzvanjaju zloslutne misli? Taj
pogled, koji je imao mladi vojnik, nije bio bezrazložan. Možda je
nedavno isto takvim očima, a zamagljenim pogledom, usredsređenim
na pismo, koje je, moguće od svoje porodice dobio, čitao
zaprepašćujuće redove. Možda je u pitanju bio smrtni slučaj?
Neko iz bliže familije je umro, a postoji i ta mogućnost da mu je
dragana napisala oproštajno pismo, objašnjavajući mu svoje
trenutno stanje, i priznajući svoju novu zaljubljenost. Zašto li
se služe tako surovim metodama, devojke čiji mladići
odslužuju svoj vojnički rok, požudno i strpljivo čekajući da im
se one vrate u zagrljaj? Žensku ćud je teško objasniti, pogotovo
kada je ona u rascepu između devojačkih godina, i zrelih godina
ozbiljne žene. One pripovedaju o nekakvoj daljini koja ih
razdvaja, zaboravljajući pritom, da ljubav može preleteti
planine i okeane, pa se i tako održati. Posredi je daljina koja
vlada u srcu. To je jednostavan i sasvim iskren odgovor.
Naposletku, možda se samo zle volje
vraćao u vojsku, nakon redovnog odsustva. U kolotečinu koja mu
je bila mrska, i u kojoj nije umeo prepoznati sebe. Da li je ona
samo obaveza koju mora vratiti svojoj zemlji, zato što se upravo
u njoj rodio? Ljudi oko njega, utopljeni, svako ponaosob, u svoje
vlastite misli, probleme, sa svojim gledištima, prolazili su
stanicom nervozno. Deca mlađeg uzrasta, njih petoro-šestoro,
trčkarala su unaokolo, i njihova živahnost davala je utisak da
cela železnička stanica bruji životom.
nazad
|