|
Iz rukopisa
Miroljub Todorović
MOJ PETLIĆ SE DOBRO DIGAO
(Kratke priče, snovi, nađene priče i slike priče)
MONA LIZA
Sa D. sam u Parizu. Idemo u Luvr. To
nije ona zgrada koju znamo od ranije, znatno je manja i veoma
slična Narodnom muzeju u Beogradu.
Kad uđemo u zgradu, na zidu prostranog
hola, odmah naspram ulaznih vrata, dočekuje nas samo jedna slika,
ogromna Mona Liza. Osmeh na njenom licu je drzak i podsmešljiv, kao
da nešto, ili nekoga izaziva.
Gomila ljudi stoji sa leve
i desne strane, malo podalje od slike i pobožno je posmatra.
Ide mi na živce izraz na licu
Mona Lize. Hteo bih nekako da joj napakostim, da je ozledim, jer sve
više stičem utisak da me prati pogledom i da je meni upućen njen
podrugljiv i nepriličan kez.
Ne mogu više u sebi da zadržim navalu
prigušene zlovolje i besa. Odgurnem D., koja pokušava da me
zadrži, i brzo priđem slici. Iz desnog džepa vadim sprej i prskam
je crvenom bojom po licu. U tom trenutku umesto Mona Lize ukazuje
se namrgođeni lik Leonarda. Otvara usta, pokušava nešto da mi
kaže. Istovremeno razleže se oštar, zaglušujući zvuk alarma.
Narod koji je dotle mirno stajao sa strane panično viče.
Pritrčavaju uniformisana lica da me uhvate. Bežim nekim strmim
stepenicama u donji, podrumski deo zgrade.
Posle lutanja, kroz mračne lagume
pune vlage i pacova, nađem se na Kalemegdanu kod statue
Pobednika.
GOGOLJEVA
GLAVA
U stalnom strahu od bolesti i smrti,
opsednut svojim telom i brojnim tegobama koje mu je ono
pričinjavalo, Nikolaj Vasiljevič Gogolj postao je veliki
hipohondar. U testamentu naložio je da posle njegove smrti
pomno paze, i da ne žure sa sahranom, kako ga ne bi živog
sahranili.
Maja 1931. godine prilikom
otkopavanja Gogoljevih zemnih ostataka (sedamdeset i devet
godina posle smrti), i prenosa na drugo groblje, dogodilo se
nešto što je izazvalo zaprepašćenje. Piščeva lobanja nađena je
okrenuta u stranu.
Staljin, koji nije voleo da
mu se u državi događaju misteriozne stvari, sklone da izmaknu
njegovoj kontroli, naredio je šefu tajne policije da pronađe
racionalno objašnjenje za ovu pojavu. Tim pre što su počele da se
šire glasine kako je veliki ruski pisac, svojevremeno, zaista
bio živ sahranjen.
Policija je neobičan
slučaj Gogoljeve glave objasnila na sledeći način. Zbog
podzemnih voda poklopac mrtvačkog sanduka je istruleo i pao na
glavu koja je zbog toga promenila položaj.
„MOŽDA SPAVA“
Sedim u biblioteci. To je velika
prostorija ovalnog oblika potpuno zatvorena, bez vrata i
prozora, zatrpana knjigama od poda do vrha. Pri vrhu se sužava,
nema tavanice već okrugao otvor kroz koji se nazire zamračeno
nebo puno zvezda.
U rukama držim Disovu knjigu
izabranih pesama. Prelistavam je. Zaustavljam se na stranici sa
pesmom „Možda spava“.
Neizmerno sam voleo tu pesmu. Smatrao
sam je magičnom, za mene, možda, još uzbudljivijom i potresnijom
od Lazine „Santa Maria della salute“.
Počinjem pesmu da čitam naglas. U
početku polako i tiho. Onda čitanje ponavljam. Svako novo
čitanje je brže i gromkije. Tada se začuju zvuci. Ritmičko
udaranje u zidove biblioteke koje prati čitanje. Ovi zvuci
postaju sve glasniji i brži sledeći ritam i jačinu moga glasa.
U jednom trenutka na vrhu prostorije,
na otvoru, ukazuje se Disov lik: glava s raščupanom kosom, pogled
unezveren.
Moj glas dok čitam pesmu
„Možda spava“ pretvara se u krik.
Budim se naglo, hvatajući rukama
vazduh, uz grčevit jecaj.
DANTE
Dante, po strukturi svoje ličnosti sa
šizoidnim elementima, skoro čitavog života bio je potišten i
depresivno raspoložen. U trenucima umetničkog stvaranja
potpuno se povlačio u sebe a imaginativne sposobnosti tad su
dobijale na velikoj snazi i poprimale halucinantni i
vizionarski karakter. On je na taj način samo poetski oblikovao
događaje u kojima je, zahvaljujući uobrazilji i sam učestvovao
i, gotovo, bio svedok.
Savremeni
psihoanalitičari smatraju da je Božanstvena komedija
nastala kao izraz sublimacije potisnutih sadističkih i
incestuoznih tendencija sa ciljem da se prevaziđe neurotično
osećanje straha i krivice. Ima podataka iz kojih se da naslutiti
da je Dante u toku svog života pokušavao da digne ruku na sebe,
ali se uvek spašavao na taj način što je pisao.
(Iz zbirke priča u rukopisu „Torba od
vrbovog pruća“)
nazad
|